Transformatieopgave

Projectnaam

Transformatieopgave/Toegang

Portefeuillehouder

College van B&W

Rapportagedatum

18 januari 2021

Basisinformatie Project

Voor de realisatie van het thema Toegang (“1 huishouden, 1 plan, 1 contactpersoon”) hebben we te maken met de volgende gemeentelijke loketten:

  • Sociale teams voor maatschappelijke ondersteuning en multiproblem
  • Team Toegang Jeugd
  • Deventer Werktalent (Konnected) voor werk
  • Regionale toegang beschermd wonen
  • Jongerenloket voor werk en onderwijs
  • Team Inkomensondersteuning voor inkomen en minimabeleid
  • Publiekscontacten Zorg voor maatschappelijke ondersteuning en minimabeleid
  • Budget Adviesbureau Deventer voor schuldhulpverlening

Toegang vanuit de inwoner gezien is: waar kan ik terecht met mijn vraag of zorgen? Hoe kan ik zaken regelen (ondersteuning, hulp, geld) of zelf regelen via buurthulp of vrijwilligers? Zoals hierboven aangegeven zijn er diverse plekken waar bewoners terecht kunnen en waar wordt bepaald of een inwoner recht heeft op voorzieningen/hulp/ (financiële) ondersteuning. Daarnaast hebben we op het gebied van jeugdzorg ook nog te maken met de toegang via de huisarts, medisch specialist en jeugdarts en Gecertificeerde Instellingen. Het organiseren van de toegang wordt in de aanbestedingswetgeving beschouwd als een overheidsopdracht waarbij zich het vraagstuk voordoet of op dit moment de toegang wel rechtmatig georganiseerd is. We geven thans aan een aantal gerichte partners in de stad subsidie om tot de organisatie van de toegang voor jeugdhulp (Team Toegang Jeugd), Wmo (sociale teams) te komen.  

We zitten in de verkenningsfase en er zijn 3 deelprojecten gestart:  

  • Procesaanpak Transformatie sociaal domein waarvan de Toegang onderdeel uitmaakt
  • Doorontwikkeling sociale teams
  • Doorontwikkeling Team Toegang Jeugd

Besluitvorming

Als kader waarbinnen de transformatieopgave van de Toegang plaatsvindt is in december 2018 door het college het Verbindend Kader Sociaal Domein vastgesteld. Het Verbindend Kader Sociaal Domein is vervolgens met de raad in een aantal raadstafels besproken en is in het voorjaar 2019 voor kennisgeving aangenomen door de raad als routekaart voor het sociale domein. De planning van de (beleids)stukken in het sociaal domein wordt steeds geactualiseerd en bij de kwartaalrapportages aangeboden aan de raad.  

Deelproject 1:  

De kern van de procesaanpak zit in het organiseren van de menselijke maat, de inwoner aan zet. Inwoners doen namelijk van alles zelf en voor en met elkaar: ontmoeting, vereniging, een-op-een betrokkenheid. Vraag is hoe we dit als gemeente en partners verder kunnen faciliteren? En hoe sluit je aan bij deze initiatieven om mogelijke problemen vroeg te signaleren en te voorkomen? De interactie tussen gemeente en partner is een cruciale factor bij de stap van transitie naar transformatie. Inspelen op de veranderende samenleving is daarbij het uitgangspunt. Ook zullen we scherp monitoren aan welke knoppen we kunnen draaien om kosten en baten in evenwicht te brengen. Daarbij organiseren wij de verbinding tussen de vele partners die bij het transformatieproces betrokken zijn. Dat vraagt integraal denken. In de aanpak gaan we op zoek naar businesscases die concrete handvatten bieden om inzicht te geven in consequenties van keuzes. Ook gaan we op zoek naar goede ervaringen elders in het land en gaan we in gesprek met partners welke bijdragen zij kunnen leveren. Soms is dit concreet en soms is het uitproberen. We werken vanuit een procesaanpak waarmee het college in december 2019 heeft ingestemd en waar uitvoering aan wordt gegeven.  

Projectfase

Verkenningsfase

Stand van zaken

Deelproject 1 bevindt zich in de verkenningsfase. Vanuit de procesaanpak werken we aan de transformatieopgave (waarvan toegang onderdeel uitmaakt) en richten op de volgende acties:

Actie 1: Focus in Wijken
We maken informatie van alle beschikbare data in onze organisatie, zodat we gericht en onderbouwd werken aan de transformatieopgave. Voorbeelden hiervan zijn de monitor Sociaal Domein en het corona Dashboard. Om echt te kunnen transformeren is het nodig dat de “basis op orde is” voor alle leefgebieden, domeinen, zowel in- als extern. Wat hebben we nodig aan voorzieningen in de wijken als sociale infrastructuur? We willen ons richten op het werken aan een gezamenlijk een eenduidig doel in de wijk. Alle beschikbare data binnen de Gemeente is verzameld. Op dit moment wordt gekeken welke keuzes we per wijk gaan maken, zoveel mogelijk gemeentebreed, om effectiever en efficienter de inzet in de wijken te realiseren. In 2021 wordt gestart met een aantal programma’s aan een integrale datagedreven aanpak in 4 pilotgebieden.

Actie 2: Preventie
Preventie maakt onderdeel uit van de sociale infrastructuur. In het bestuursakkoord heeft het college afgesproken om samen met relevante partijen in de gemeente een plan op te stellen waarin concreet wordt aangegeven hoe ieder bijdraagt aan (betere) preventie. Op dit moment worden de inwoners bevraagd over preventie via het digipanel. In het laatste kwartaal van dit jaar organiseren we digitale bijeenkomsten met professionals en werkers die in de haarvaten van de wijken werken. De input van de inwoners en professionals zetten we om in een Preventieplan die eind 1e kwartaal van 2021 aan de raad wordt aangeboden.   

Actie 3: Buurthuis 2.0
De ambitie is er om de sociale infrastructuur in wijken en dorpen te versterken. Buurtvoorzieningen vormen de kracht van de stad en vervullen een belangrijke rol voor de inwoners. Tegelijk blijkt in de praktijk dat veel van deze voorzieningen tegen hun grenzen aanlopen. Vanuit de visie op buurtvoorzieningen gaan wij nader onderzoek doen en een beleidskader opstellen inclusief een afwegingskader voor buurtvoorzieningen in Deventer. Op dit moment is het onderzoek gestart en wordt bij verschillende initiatieven ervaringen opgehaald.

Actie 4: Regie
Voor onze inwoners en het integraal werken is het nodig dat onze toegangen werken vanuit 1 huishouden, 1 plan, 1 contactpersoon. We gaan het werken volgens dit principe vervatten in gedeelde waarden over o.a regie. Vanuit de waarden werken we met elkaar samen en organiseren bijvoorbeeld onderlinge kennisdeling en verbinden van netwerken. Ook in deze corona-periode geven we hier handen en voeten aan in digitale vorm.  
We richten ons ook op de multiproblemaanpak in Deventer. Het onderzoek is afgerond en we gaan aan de slag met de aanbevelingen voor een multiproblemaanpak 2.0 onder andere door het realiseren van een integrale medewerker

Voortgang

Scope

Op koers

De verkenningsfase van deelproject 1 loopt volgens planning.

Financiën

Op koers

Voor de procesaanpak Transformatie sociaal domein (waarvan Toegang onderdeel uitmaakt)  zijn middelen opgenomen in de begroting.

Afwijking begroting?

Nee

n.v.t.

Afwijking investering?

Nee

n.v.t.

Afwijking exploitatie?

Nee

n.v.t.

Risico's en kansen

Risico's en kansen?

Op koers

Het belangrijkste risico in deze fase is dat er geen draagvlak is bij partners om met de transformatie aan de slag te gaan. De transformatie biedt daarentegen veel kansen om nog beter in te kunnen spelen op de veranderende samenleving. En met de procesaanpak creeren we een proces waarin we samen met partners gaan optrekken en concrete activiteiten gaan ontplooien.

Planning

Afwijking begroting?

Op koers

De acties die we uitvoeren in de Transformatie sociaal domein (oa Toegang) nemen we op in de tijdsbalk die onderdeel vormt van het Verbindend Kader Sociaal Domein.

Afwijking totaalplanning?

Nee

n.v.t.

Communicatie

Communicatie

Op koers

Communicatie en het betrekken van de samenleving maken onderdeel uit van het procesplan.  

Overige informatie

n.v.t.