In de Deventer samenleving willen we dat iedereen naar vermogen meedoet. Mensen versterken zichzelf, doen iets voor een ander of voor de stad. Iedereen doet ertoe! Want alleen op die manier is en blijft Deventer een leefbare en vitale gemeente: mee doen is mee bepalen. We willen een sociale, inclusieve samenleving zijn waarin mensen zoveel mogelijk eigen verantwoordelijkheid nemen voor de inrichting van hun eigen leven: een samenleving waar iedereen tot zijn recht komt. Waar mensen elkaar aanspreken op opgroeien, opvoeden, financiële onafhankelijkheid en maatschappelijk meedoen. Culturele achtergrond, sekse, leeftijd, talenten en beperkingen maken niet uit: iedereen neemt op een gelijkwaardige manier deel aan de maatschappij.
Mensen worden aangesproken op hun mogelijkheden, niet op hun beperkingen. In deze samenleving doen mensen minder snel een beroep op de overheid en heeft de gemeente een andere rol: de gemeente geeft alleen daar regie en ondersteuning waar die echt nodig is. In deze samenleving zijn de inwoners zelf verantwoordelijk voor het oplossen van hun problemen. Het heft in eigen handen maakt zelfredzamer, sterker, meer zelfvertrouwen en gelukkiger. Op eigen kracht waar mogelijk, al dan niet met een beroep op de directe omgeving, eventueel de inzet van algemene voorzieningen in wijken dorpen en alleen inzet van professionele ondersteuning als dat echt nodig is: “Wie zorg nodig heeft, kan op ons rekenen”.
Onze doelstellingen:
- Maximale participatie van Deventer inwoners: mensen werken, versterken zichzelf, doen iets voor een ander, of voor de stad. Iedereen doet ertoe!
- Het bieden van een vangnet voor inwoners die (tijdelijk) niet volledig kunnen meedoen in de Deventer samenleving.
Teneinde deze doelstellingen te realiseren zullen we de transformatie vormgeven in het sociale domein.
We werken lokaal met onze partners in de stad samen, experimenteren, geven ruimte aan professionals en sturen op resultaat. Maar het is ook duidelijk geworden dat transformeren veel meer tijd kost en dat we te maken hebben met tekorten in het sociaal domein. Dat beeld zien we overigens landelijk. De budgetten zijn niet toereikend voor de uitgaven die we doen in het sociaal domein. In de afgelopen jaren zijn de uitgaven voor de Wmo en Jeugd gestegen en hebben we te maken met een tekort op BUIG. Het gaat om een stijging met een structurele doorwerking.
Sinds 2015 groeit de hoeveelheid cliënten gestaag. Door allerlei landelijke maatregelen, zoals langer thuis wonen, en doordat sociale teams dichtbij de mensen werken, komen de cliënten sneller in beeld en wordt er sneller ondersteuning ingezet. De komende jaren geven we uitvoering aan het Actieplan Transformatie Sociaal Domein om de hulp en ondersteuning ook op langere termijn toegankelijk en betaalbaar te houden. Uitgangspunt hierbij is integrale, effectieve en efficiënte hulpverlening en ondersteuning aan onze inwoners. De aanpak richt zich op vier thema’s:
- Preventie;
- Eenvoudige en integrale toegang (in de wijk);
- Effectieve zorg en ondersteuning (kwaliteit);
- Monitoring.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Participeren naar vermogen
We stimuleren alle uitkeringsgerechtigden om te participeren naar vermogen.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Door de coronacrisis ligt dit volledig stil. We hebben immers de opdracht om zoveel mogelijk thuis te zijn. Dit geldt ook voor de uitkeringsgerechtigden.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2020
Door de coronacrisis ligt dit volledig stil. We hebben immers de opdracht om zoveel mogelijk thuis te zijn. Dit geldt ook voor de uitkeringsgerechtigden.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Door de coronacrisis ligt dit volledig stil. We hebben immers de opdracht om zoveel mogelijk thuis te zijn. Dit geldt ook voor de uitkeringsgerechtigden.Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
De begeleiding wordt op afstand digitaal geboden. Het is nog onduidelijk wat de consequenties van de Coronacrisis op deze prestatie zal zijn.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2020
De begeleiding wordt op afstand digitaal geboden. Het is nog onduidelijk wat de consequenties van de Coronacrisis op deze prestatie zal zijn.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Door de coronacrisis ligt dit volledig stil. We hebben immers de opdracht om zoveel mogelijk thuis te zijn. Dit geldt ook voor de uitkeringsgerechtigden.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2020
Door de coronacrisis ligt dit volledig stil. We hebben immers de opdracht om zoveel mogelijk thuis te zijn. Dit geldt ook voor de uitkeringsgerechtigden.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Door de coronacrisis ligt dit volledig stil. We hebben immers de opdracht om zoveel mogelijk thuis te zijn. Dit geldt ook voor de uitkeringsgerechtigden.Doelstelling - één gezin, één plan, één regisseur
Voor iedere bewoner met problemen op twee of meer terreinen (werk, inkomen, zorg en jeugd) draagt de toegang verantwoordelijkheid voor het uitgangspunt één huishouden, één plan, één regisseur.
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Toegangsgesprek wordt nu uitgevoerd door Inkomensondersteuning.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2020
Toegangsgesprek wordt nu uitgevoerd door Inkomensondersteuning.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Toegangsgesprek wordt nu uitgevoerd door Inkomensondersteuning.Historie
Doelstelling - Arbeidsmarkt
Wij brengen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Op basis van de huidige cijfers zal de uitstroom door werk en/of studie ongeveer 250 zijn. Het is echter nog te vroeg om dit echt te bepalen. In meerdere lokale en regionale verbanden worden momenteel de plannen afgerond om zoveel mogelijk mensen aan het werk te krijgen. Het financieel effect van het achterblijven van de uitstroom is opgenomen in de ontwikkeling van het bestand.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2020
Op basis van de huidige cijfers zal de uitstroom door werk en/of studie ongeveer 250 zijn. Het is echter nog te vroeg om dit echt te bepalen. In meerdere lokale en regionale verbanden worden momenteel de plannen afgerond om zoveel mogelijk mensen aan het werk te krijgen. Het financieel effect van het achterblijven van de uitstroom is opgenomen in de ontwikkeling van het bestand.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Op basis van de huidige cijfers zal de uitstroom door werk en/of studie ongeveer 250 zijn. Het is echter nog te vroeg om dit echt te bepalen. In meerdere lokale en regionale verbanden worden momenteel de plannen afgerond om zoveel mogelijk mensen aan het werk te krijgen. Het financieel effect van het achterblijven van de uitstroom is opgenomen in de ontwikkeling van het bestand.Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Op dit moment zijn nog ruim 150 mensen aan het werk met lks. Er zijn nog geen terugmeldingen. Wel is duidelijk dat matchen van nieuwe mensen nu erg lastig is, hetzelfde geldt voor de inzet van de vaak noodzakelijke jobcoaching op de werkvloer. Veel contracten lopen in 2020 af. Het risico is dus groot dat veel kandidaten niet (direct) herplaatst kunnen worden.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2020
Op dit moment zijn nog ruim 150 mensen aan het werk met lks. Er zijn nog geen terugmeldingen. Wel is duidelijk dat matchen van nieuwe mensen nu erg lastig is, hetzelfde geldt voor de inzet van de vaak noodzakelijke jobcoaching op de werkvloer. Veel contracten lopen in 2020 af. Het risico is dus groot dat veel kandidaten niet (direct) herplaatst kunnen worden.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
De afgelopen 2 maanden is het aantal jongeren in de bijstand fors gestegen. De verwachting is wel dat deze groep direct weer geplaatst wordt zodra het kan.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2020
De afgelopen 2 maanden is het aantal jongeren in de bijstand fors gestegen. De verwachting is wel dat deze groep direct weer geplaatst wordt zodra het kan.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
De afgelopen 6 maanden is het aantal jongeren in de bijstand fors gestegen. De verwachting is wel dat deze groep direct weer geplaatst wordt zodra het kan.Historie
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Het aantal parttimers is de afgelopen 2 maanden gehalveerd. Het is nog te vroeg om een realistische nieuwe prestatie te formuleren.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2020
Het aantal parttimers is de afgelopen 2 maanden gehalveerd. Het is nog te vroeg om een realistische nieuwe prestatie te formuleren.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Het aantal parttimers is de afgelopen 2 maanden gehalveerd. Het is nog te vroeg om een realistische nieuwe prestatie te formuleren.Doelstelling - Inkomensvoorziening
Iedereen die kan werken, moet werken en voor mensen die niet kunnen werken bieden wij een vangnet (een uitkering).
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
De prestatie in de begroting 2020 is abusievelijk nog gebaseerd op de begroting 2019. Budgettair is het uitgangspunt in de begroting een gelijkblijvend volume in 2020 conform de raming van het CPB in de macro economische verkening (MEV). In maart heeft het CPB het centraal economisch plan gepresenteerd (CEP) hierin heeft het CPB de raming bijgesteld naar een daling van 1,3%. Het uitgangspunt is dat we deze raming van het CPB overnemen. Echter zijn we ons ervan bewust dat de effecten van de coronacrisis nog niet in deze raming zijn meegenomen.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2020
De prestatie in de begroting 2020 is abusievelijk nog gebaseerd op de begroting 2019. Budgettair is het uitgangspunt in de begroting een gelijkblijvend volume in 2020 conform de raming van het CPB in de macro economische verkening (MEV). In maart heeft het CPB het centraal economisch plan gepresenteerd (CEP) hierin heeft het CPB de raming bijgesteld naar een daling van 1,3%. Het uitgangspunt is dat we deze raming van het CPB overnemen. Echter zijn we ons ervan bewust dat de effecten van de coronacrisis nog niet in deze raming zijn meegenomen.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Bij de definitieve vaststelling van de buig budgetten 2020 is ook een verwachte stijging van het aantal uitkeringsgerechtigden opgenomen. Men verwacht een stijging van 5,1%. Wij volgen altijd de landelijke verwachting.Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Afhankelijk van het verloop van de implementatie van inzet op maat wordt nader bepaald of wel/geen kto in de tweede helft van 2020 wordt uitgevoerd.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2020
Afhankelijk van het verloop van de implementatie van inzet op maat wordt nader bepaald of wel/geen kto in de tweede helft van 2020 wordt uitgevoerd.Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Door de coronacrisis loopt de armoede en daarbij horende ondersteuningsvragen op. Het beroep op de minimaregelingen, waaronder het kindpakket en de bijzondere bijstand zal straks ook stijgen. Dit heeft voor 2020 nog onduidelijke financiële consequenties. Dit is afhankelijk van de daadwerkelijke toename, de ontwikkeling van de werkloosheid en eventuele compensatie van het Rijk. Op basis van de huidige aantallen wordt de doelstelling wel gehaald. Het is echter onmogelijk om dit ook voor heel 2020 te voorspellen. We weten niet hoe groot de doelgroep zal zijn en of dus ook de verwachte percentages waar gemaakt kunnen worden.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2020
Door de coronacrisis loopt de armoede en daarbij horende ondersteuningsvragen op. Het beroep op de minimaregelingen, waaronder het kindpakket en de bijzondere bijstand zal straks ook stijgen. Dit heeft voor 2020 nog onduidelijke financiële consequenties. Dit is afhankelijk van de daadwerkelijke toename, de ontwikkeling van de werkloosheid en eventuele compensatie van het Rijk. Op basis van de huidige aantallen wordt de doelstelling wel gehaald. Het is echter onmogelijk om dit ook voor heel 2020 te voorspellen. We weten niet hoe groot de doelgroep zal zijn en of dus ook de verwachte percentages waar gemaakt kunnen worden.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Op basis van de huidige aantallen wordt de doelstelling wel gehaald. We weten niet hoe groot de doelgroep zal stijgen in het laatste kwartaal en of dus ook de verwachte percentages waar gemaakt kunnen worden.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Agv de corona kunnen er geen huisbezoeken worden uitgevoerd wat consequenties heeft voor de uitvoering van de poortwachtersfunctie.Uitkeringen waarover twijfel bestaat worden voorlopig toegekend. Wij verkennen nu op welke wijze wel een vorm van poortwachter uitgevoerd kan worden.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2020
Agv de corona kunnen er geen huisbezoeken worden uitgevoerd wat consequenties heeft voor de uitvoering van de poortwachtersfunctie.Uitkeringen waarover twijfel bestaat worden voorlopig toegekend. Wij verkennen nu op welke wijze wel een vorm van poortwachter uitgevoerd kan worden.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Agv de corona kunnen er geen huisbezoeken worden uitgevoerd wat consequenties heeft voor de uitvoering van de poortwachtersfunctie.Uitkeringen waarover twijfel bestaat worden voorlopig toegekend. Wij verkennen nu op welke wijze wel een vorm van poortwachter uitgevoerd kan worden.Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Begroting 2020 | 71.641 | 41.844 | -29.797 | |
3e kwartaalrapportage 2019 | 1.302 | 2.182 | 880 | ||
Budgetoverheveling Jaarrekening 2019 | 110 | 0 | -110 | ||
1e kwartaalrapportage 2020 | 9.857 | 5.276 | -4.581 | ||
2e kwartaalrapportage 2020 | 1.135 | 495 | -640 | ||
3e kwartaalrapportage 2020 | 5.898 | 6.338 | 440 | ||
Totaal programma | 89.943 | 56.135 | -33.808 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Begroting 2020 | 0 | 86 | 86 | |
3e kwartaalrapportage 2019 | 0 | 385 | 385 | ||
Budgetoverheveling Jaarrekening 2019 | 0 | 110 | 110 | ||
1e kwartaalrapportage 2020 | 0 | 3.286 | 3.286 | ||
Totaal programma | 0 | 3.867 | 3.867 |
Exploitatie prognose
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening Prognose | Verschil Prognose | |
Lasten | 71.641 | 89.942 | 86.959 | -2.983 |
Baten | 41.844 | 56.135 | 55.195 | -940 |
Voor resultaatbestemming | -29.796 | -33.808 | -31.764 | 2.043 |
Stortingen in reserves | 0 | 0 | 0 | 0 |
Puttingen uit reserves | 86 | 3.867 | 3.597 | -270 |
Na resultaatbestemming | -29.710 | -29.941 | -28.168 | 1.773 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Kansen voor Kinderen | 40 | 40 | 0 |
Project Deltaview | 50 | 50 | 0 |
Kwijtschelding kredieten | 60 | 60 | 0 |
Project Inzet op Maat | 120 | 120 | 0 |
Totaal | 270 | 270 | 0 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 1.773 |
Saldo budgetoverheveling | 0 |
Saldo na budgetoverheveling | 1.773 |
Toelichting voorlopig saldo na budgetoverheveling (voordeel €1.773.000)
Minimabeleid (voordeel €315.000)
Dit voordeel betreft voornamelijk een onderbesteding op de bijzondere bijstand. Circa €95.000 hiervan betreft de lasten voor beschermingsbewind. Daarnaast is vooral minder aanvullende bijstand voor jongeren tot 21 jaar verstrekt en bijzonder bijstand voor woninginrichting. In 2021 wordt het nieuwe beleid voor minima en schuldhulpverlening opgesteld, inclusief een evaluatie van voorgaande jaren. De analyse van de bestedingen bijzondere bijstand wordt daarin meegenomen.
Bijstand (voordeel €55.000)
Het gemiddeld aantal uitkeringsgerechtigden is met 2718 bijna gelijk aan de bijgestelde raming van 2730 in de derde kwartaalrapportage. Het gemiddeld aantal uitkeringsgerechtigden is iets lager dan geraamd, de kosten voor de loonkostensubsidie zijn €105.000 hoger dan begroot. Door de diverse kleine voor- en nadelen waardoor er per saldo een voordeel van €55.000 resteert ten opzichte van de begroting.
TOZO uitvoeringskosten (voordeel €1.288.000)
Voor de uitvoering van de Tozo wordt per genomen besluit levensonderhoud €450,00 beschikbaar gesteld en per genomen besluit krediet €800,00. Op basis van het aantal besluiten levensonderhoud (2600) en het aantal besluiten bedrijfskredieten (366) verwachten wij €1.463.000 als vergoeding. In 2020 is voor
€175.000 extern personeel ingehuurd en veel interne capaciteit ingezet. De afrekening geschiedt op basis van de SISA (juli 2021).
Re-integratie (voordeel €105.000)
Dit wordt veroorzaakt door de bonus van beschut werk (€105.000) en diverse kleine voor- en nadelen.
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 0 | 0 | 151 | 151 |
Saldo | 0 | 0 | 151 | 151 |
Toelichting
Dit betreft de herwaardering van de dubieuze debiteuren BBZ (€131.000) en de herwaardering dubieuze debiteuren bijstandsvorderingen (€20.000)