Het programma omvat de zorg en verantwoordelijkheid voor een goede ruimtelijke ontwikkeling en inrichting van de gemeente, zowel de stad als het platteland inclusief de dorpen en kernen.
Dit gebeurt onder andere door beleidsvoorbereiding en -uitvoering. Daartoe behoren het opstellen van planologisch kaders (nu nog een bestemmingsplan of een omgevingsvergunning) met een goede ruimtelijke onderbouwing voor initiatieven uit de samenleving.
Al geruime tijd wachten we op de komst van de nieuwe Omgevingswet. Deze wordt nu vanaf 2021 gefaseerd ingevoerd. Omdat de Omgevingswet een enorme stelselwijziging voor de fysieke leefomgeving in houdt, zijn we nu al aan de slag gegaan met de implementatie. Dat doen we o.a. aan de hand van een plan van aanpak Implementatie Omgevingswet, maar ook door het opstellen van een Omgevingsvisie (die volledig wordt gebaseerd op de nieuwe wet) en het maken van een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte (op basis van de Crisis- en Herstelwet). De aandacht verschuift van het idee van een planbare samenleving naar een ander uitgangspunt. Hoe kunnen we spelregels formuleren op basis waarvan onze fysieke leefomgeving veranderingen in de samenleving (die we niet altijd kunnen voorspellen) kan opnemen? De aandacht gaat veel meer dan in het verleden uit naar de bestaande kwaliteiten. Een Omgevingsvisie geeft een visie op de ontwikkelingen naar de inzichten van nu maar is een dynamisch document. Indien maatschappelijke ontwikkelingen daarvoor aanleiding geven, dan wordt de visie (op onderdelen) herzien of geactualiseerd. De overheid is daarbij steeds meer de verbinder en bewaker van de spelregels - en in die zin dus vooral regisseur - in plaats van de realisator van ruimtelijke initiatieven. In locatie- of gebiedsontwikkelingen is zij vooral de gesprekspartner om in gezamenlijkheid tot gedragen plannen te komen. In die zin passen we de theorie van Uitnodigingsplanologie nu al toe. De gemeente houdt daarbij vanzelfsprekend haar publiekrechtelijke rol. Ons interne proces is daarop steeds beter ingericht (o.a. door Vergunningenplatform en Carrousel: een integraal samengestelde groep die initiatieven snel en adequaat kan beoordelen en bovendien meedenkt hoe ontwikkelingen zijn in te passen en vorm te geven).
Verder leggen wij via het ruimtelijke spoor vaak de basis voor de realisatie van de doelstellingen van andere beleidsvelden, zoals Bereikbaarheid, Parkeren en Wonen. Wij dragen bij aan goede afspraken met o.a. de corporaties over de volkshuisvesting. We worden actief richting onze partners om de komende woningbouwopgave (het toevoegen van 3.000 woningen in 10 jaar) te realiseren.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Kwaliteiten stad en land
We ontwikkelen en versterken de bestaande, specifieke (ruimtelijke) kwaliteiten van stad en land, zoals verankerd in de Omgevingsvisie en inwoners waarderen het uiterlijk van hun woonomgeving in 2019 op 7,5. Dat is net iets hoger dan het rapportcijfer uit 2017.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2020
Vanwege de coronacrisis staat het participatietraject onder druk.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Vanwege de coronacrisis staat het participatietraject onder druk.Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Omgevingswet
We versterken in Deventer het werken volgens de principes van de komende Omgevingswet.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2020
Uitstel van de invoering van de Wet geeft ons ruimte om met name met de toekomstige invoering van het DSO verder te oefenen.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Uitstel van de invoering van de Wet geeft ons ruimte om met name met de toekomstige invoering van het DSO verder te oefenen.Historie
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Doelstelling - Evenwichtige woningvoorraad
We zorgen in samenspraak met onze partners voor een evenwichtige woningvoorraad die aansluit op de behoefte in Deventer, zowel naar aantal als naar aard. We zetten daarbij in op een versnelling van de productie, vanwege de grote vraag naar goede woningen. We huldigen de principes uit de Omgevingsvisie en de Woonvisie 2018 (benutten de bestaande kwaliteiten, waarbij inbreiding voor uitbreiding gaat).
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2020
De coranacrisis zet de planning onder druk.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
De coranacrisis zet de planning onder druk.Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2020
De coronacrisis zet de prestatie onder druk.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
De coronacrisis zet de prestatie onder druk.Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2020
Ook hier geldt dat er mogelijk gevolgen vanwege de situatie rond Corona zijn. De stikstofdiscussie heeft ook voor vertraging gezorgd.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Ook hier geldt dat er mogelijk gevolgen vanwege de situatie rond Corona zijn. De stikstofdiscussie heeft ook voor vertraging gezorgd.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Het in goede staat overdragen van de woonwagenlocatie(s) blijkt een complex en weerbarstig traject dat grote inspanningen vraagt. Dit gaat hoogstwaarschijnlijk niet geheel lukken binnen het oorspronkelijk beschikbaar gestelde budget. In een later stadium krijgen we daar meer inzicht in, en kunnen we daar bij uw Raad op terug komen.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2020
Het in goede staat overdragen van de woonwagenlocatie(s) blijkt een complex en weerbarstig traject dat grote inspanningen vraagt. Dit gaat niet geheel lukken binnen het oorspronkelijk beschikbaar gestelde budget.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Het in goede staat overdragen van de woonwagenlocatie(s) blijkt een complex en weerbarstig traject dat grote inspanningen vraagt. Dit gaat niet geheel lukken binnen het oorspronkelijk beschikbaar gestelde budget.Doelstelling - Bereikbaarheid Deventer
We verbeteren de bereikbaarheid van Deventer, en zetten in op het bevorderen van een duurzame vorm van mobiliteit. Het aantal inwoners dat (zeer) tevreden is over de bereikbaarheid van de eigen buurt is minimaal 66%.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2020
Ondanks discussie omtrent het aanbestedingstraject lijkt een goed busvervoer ook in de komende jaren geborgd.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Ondanks discussie omtrent het aanbestedingstraject lijkt een goed busvervoer ook in de komende jaren geborgd.Historie
Standenregister
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Ruimtelijke ontwikkeling | Begroting 2020 | 6.673 | 4.458 | -2.215 | |
Budgetoverheveling Jaarrekening 2019 | 1.283 | 312 | -971 | ||
1e kwartaalrapportage 2020 | 180 | -614 | -794 | ||
2e kwartaalrapportage 2020 | 80 | 0 | -80 | ||
3e kwartaalrapportage 2020 | 378 | 34 | -344 | ||
Verkoop woonwagenstandplaats C Tendelostraat 6 | 2 | 36 | 34 | ||
Overdracht woonwagen P Klaarhamerstr 6 | 10 | 13 | 3 | ||
Beleid woonwagens en standplaatsen 2018 | 649 | 0 | -649 | ||
Totaal programma | 9.255 | 4.239 | -5.016 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Ruimtelijke ontwikkeling | Begroting 2020 | 1.000 | 852 | -148 | |
Budgetoverheveling Jaarrekening 2019 | 0 | 970 | 970 | ||
1e kwartaalrapportage 2020 | -1.000 | 0 | 1.000 | ||
Stadshof realisatie doorgang Grote Overstraat | 407 | 407 | 0 | Raadsbesluit 2020-1141 | |
Ambtelijke wijziging | -407 | -407 | 0 | ||
Beleid woonwagens en standplaatsen 2018 | 12 | 662 | 650 | ||
Overdracht woonwagen P Klaarhamerstr 6 | 3 | 0 | -3 | ||
Verkoop C Tendelostraat 6 | 33 | 0 | -33 | ||
3e kwartaalrapportage 2020 | 0 | 325 | 325 | ||
Totaal programma | 48 | 2.809 | 2.761 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Ruimtelijke ontwikkeling | 4e kwartaalrapportage 2019 | 460 | 0 | -460 | |
Stadshof realisatie doorgang Grote Overstraat | 457 | 50 | -407 | Raadsbesluit 2020-1141 | |
3e kwartaalrapportage 2020 | -246 | 254 | 500 | ||
Verkoop C Tendelostraat 6 | 0 | 2 | 2 | ||
Overdracht woonwagen P Klaarhamerstr 6 | 0 | 10 | 10 | ||
Beleid woonwagens en standplaatsen 2018 | -120 | 460 | 580 | ||
Totaal programma | 551 | 776 | 225 |
Exploitatie prognose
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening Prognose | Verschil Prognose | |
Lasten | 6.673 | 9.255 | 8.881 | -375 |
Baten | 4.458 | 4.240 | 4.858 | 619 |
Voor resultaatbestemming | -2.215 | -5.016 | -4.022 | 993 |
Stortingen in reserves | 1.000 | 49 | 49 | 0 |
Puttingen uit reserves | 852 | 2.810 | 2.346 | -464 |
Na resultaatbestemming | -2.363 | -2.255 | -1.725 | 530 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Kavel voor Koeien | 246 | 246 | 0 |
PAS problematiek | 32 | 0 | -32 |
Stadshof | 44 | 44 | 0 |
Stadscampus | 56 | 0 | -56 |
Kracht van Salland | 41 | 41 | 0 |
Vitaal Platteland | 168 | 65 | -103 |
Mobiliteitsstudie poort van Deventer | 18 | 0 | -18 |
Programmering woningbouw | 70 | 0 | -70 |
Implementatie omgevingsrecht | 233 | 233 | 0 |
ICT : aanbest op.ruimte Obsurve | 119 | 119 | 0 |
ICT : Basisreg ondergrond BRO | 46 | 0 | -46 |
Totaal | 1.075 | 749 | -326 |
Overheveling Reserves
(bedragen x €1.000)
Onderwerp | Stortingen | Puttingen | Saldo |
---|---|---|---|
Stadshof | 363 | 363 | 0 |
Totaal | 363 | 363 | 0 |
Betreft een rechtstreekse reserve-mutatie.
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 530 |
Saldo budgetoverheveling | -326 |
Saldo na budgetoverheveling | 204 |
Toelichting voorlopig saldo na budgetoverheveling (voordeel €204.000)
Het voordeel op programma Ruimtelijke ontwikkeling wordt veroorzaakt doordat wij meer inkomsten bouwleges hebben ontvangen.
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 0 | 550 | 150 | -401 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 777 | 739 | -38 |
Saldo | 0 | 226 | 589 | 363 |
Toelichting
Dit betreft de aankoop en doorgang Stadshof. In 2021 zal o.a. de aankoop van het pand plaatsvinden om de doorgang te kunnen realiseren.
4e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
Woonwagens en standplaatsen | 0.3 | Op koers | De overdracht van de woonwagens vindt plaats in een aantal tranches, waarvan de eerste twee in 2020 hebben plaatsgevonden. | |
Aankoop en doorgang Stadshof | 8.1 | Op koers |