Dit programma omvat het onderhoud en verbetering van het onderhoud van de openbare ruimte en het uitvoeren van maatregelen voor een betere bereikbaarheid en verkeersmobiliteit, parkeren en de realisatie van nieuwe fysieke infrastructuur. De belangrijkste taken van dit programma zijn het uitvoeren van beheertaken, het veiligheidsonderhoud, het dagelijks- en regulier onderhoud, het groot onderhoud, herinrichtingen in de openbare ruimte en het exploiteren van het haven- en parkeerbedrijf. Wij regisseren de uitvoering van deze kerntaken. Tegelijkertijd transformeren wij naar een stimulerende, faciliterende en loslatende gemeente, die ruimte biedt aan burgerinitiatief en zelfbeheer.
Naast de zorg voor een (duurzame) instandhouding van de leefomgeving zijn er in de loop der jaren een aantal belangrijke zaken/waarden toegevoegd aan de maatschappelijke betekenis van de openbare ruimte voor de gemeenschap. Deze staan uitgebreid beschreven in de vastgestelde Visie Leefomgeving en worden samengevat in de hieronder genoemde 4 pijlers.
Daarnaast bestaat dit programma uit enkele publiekrechtelijke taken voor onderdelen die aan de openbare ruimte zijn gerelateerd. Dit zijn de ligplekken in de havens, inritten, rioolaansluitingen, verkeersbesluiten, kabels en leidingen en begraafplaatsen.
De verhouding tussen overheid en de samenleving verandert. Voor Deventer is de visie Leefomgeving het uitgangspunt. De visie gaat uit van 4 pijlers:
- Schoon, heel en veilig
- Bewuste inrichting
- Maximaal rendement
- Ruimte voor initiatief
Door het teruglopende investeringsvermogen bij zowel gemeente als partners transformeert de instandhouding van de openbare ruimte naar een meer organische manier van buurtvernieuwing. Wij brengen kleinschalige ontwikkelingen en reguliere beheermaatregelen organisatorisch en financieel onder in één proces.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Het verbeteren van de bereikbaarheid en doorstroming (bewuste inrichting)
Het verbeteren van de bereikbaarheid en doorstroming.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
De variant is voorgelegd en het besluit door de raad is ook genomen en de planologische procedure is opgestart. Afhankelijk van de bezwaarperiode kan daarna gestart worden met de uitvoering.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2020
De variant is voorgelegd en het besluit door de raad is ook genomen en de planologische procedure is opgestart. Afhankelijk van de bezwaarperiode kan daarna gestart worden met de uitvoering. De uitvoering zal naar verwachting in 2021 ter hand genomen worden.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
De variant is voorgelegd en het besluit door de raad is ook genomen en de planologische procedure is opgestart. Afhankelijk van de bezwaarperiode kan daarna gestart worden met de uitvoering. De uitvoering zal naar verwachting in 2021 ter hand genomen worden.Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2020
Het ontwerpproces bleek lastiger dan voorzien door de samenhang met groeiruimte voor de aanwezige bomen. Een deel van de uitvoering zal naar 2021 doorschuiven.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Het ontwerpproces bleek lastiger dan voorzien door de samenhang met groeiruimte voor de aanwezige bomen. Een deel van de uitvoering zal naar 2021 doorschuiven.Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2020
De rotonde bij de Laan van Borgele zal ook in 2021 worden uitgevoerd.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
De rotonde bij de Laan van Borgele zal ook in 2021 worden uitgevoerd.Doelstelling - Vergroten van het aantal verplaatsingen te voet, per fiets of over water (duurzaam)
Het vergroten van het aantal verplaatsingen te voet, per fiets of over water.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
De start met de bodemverlaging nabij de kade is gemaakt en de uitvoering loopt.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2020
De start met de bodemverlaging nabij de kade is gemaakt en de uitvoering loopt.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
De start met de bodemverlaging nabij de kade is gemaakt en de uitvoering loopt.Toelichting
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Het eerste deel, het fietspad langs de Van der Landeweg wordt uitgevoerd de rest van de fietspaden zit nog in de voorbereidingsfase. De komende periode wordt dit ook ter hand genomen.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2020
Het eerste deel, het fietspad langs de Van der Landeweg wordt uitgevoerd de rest van de fietspaden zit nog in de voorbereidingsfase. De komende periode wordt dit ook ter hand genomen.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Het eerste deel, het fietspad langs de Van der Landeweg wordt uitgevoerd de rest van de fietspaden zit nog in de voorbereidingsfase. De komende periode wordt dit ook ter hand genomen.Doelstelling - Vergroten van de bezoekersaantallen en verblijfsduur (beleving)
Het vergroten van de bezoekersaantallen aan en de verblijfduur in de binnenstad.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
In verband met het Coronavirus is besloten om de bewaking van de fietsenstallingen te staken tot nader order.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2020
In verband met het Coronavirus is besloten om de bewaking van de fietsenstallingen te staken tot nader order.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
In verband met het Coronavirus is besloten om de bewaking van de fietsenstallingen te staken tot nader order.Historie
Doelstelling - Waardering openbare ruimte (schoon, heel en veilig)
Inwoners waarderen de openbare ruimte in 2020 gemiddeld met een 6,7.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Nu nog wel een positieve prognose maar het kan zijn dat in het kader van de ontwikkelingen rondom het Coronavirus dit bijgesteld moet worden.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2020
Bij vrijwel alle onderdelen wordt de afgesproken onderhoudskwaliteit gehaald. Alleen op het gebied van bestrijding van onkruid op verhardingen blijft de prestatie achter.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Bij vrijwel alle onderdelen wordt de afgesproken onderhoudskwaliteit gehaald. Alleen op het gebied van bestrijding van onkruid op verhardingen blijft de prestatie achter.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Door wisselende oorzaken kunnen sommige werkzaamheden uit de programmering 2020 niet worden gerealiseerd. Het gaat om de wegen rondom het oude ziekenhuis (nieuwbouw nog niet gereed, Ludgeruskwartier (planvorming voor de hele wijk nog niet zover), Oranjekwartier (Nieuwe aanpak Oranjekwartier vraagt ander ritme van groot onderhoud), Randerstraat en Borgelerhofweg (uitvoering met toekomstige projecten ligt meer voor de hand dan nu uitvoeren), 2 wegen Tuindorp (opnemen in grotere opgave). Hierdoor ontstaat vrijval in het MJOP budget. De onderhoudsvraag is echter aanzienlijk. Enkele asfaltwegen zijn dringend aan onderhoud toe. Om die reden wordt bijgeprogrammeerd op groot asfaltonderhoud aan de Zwolseweg (tussen Zamenhofplein en komgrens) en de Nico Bolkesteinlaan. Daarnaast wordt de programmering van een 3-tal buurten grondig ter hand genomen ten einde aan te kunnen sluiten bij andere opgaves (Oranjekwartier, Zandweerd Noord/Schrijversbuurt en Tuindorp.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2020
Door wisselende oorzaken kunnen sommige werkzaamheden uit de programmering 2020 niet worden gerealiseerd. Het gaat om de wegen rondom het oude ziekenhuis (nieuwbouw nog niet gereed, Ludgeruskwartier (planvorming voor de hele wijk nog niet zover), Oranjekwartier (Nieuwe aanpak Oranjekwartier vraagt ander ritme van groot onderhoud), Randerstraat en Borgelerhofweg (uitvoering met toekomstige projecten ligt meer voor de hand dan nu uitvoeren), 2 wegen Tuindorp (opnemen in grotere opgave). Hierdoor dient vanuit het MJOP budget een overheveling plaats te vinden. De onderhoudsvraag is echter aanzienlijk. Enkele asfaltwegen zijn dringend aan onderhoud toe. Om die reden wordt bijgeprogrammeerd op groot asfaltonderhoud aan de Zwolseweg (tussen Zamenhofplein en komgrens) en de Nico Bolkesteinlaan. Daarnaast wordt de programmering van een 3-tal buurten grondig ter hand genomen ten einde aan te kunnen sluiten bij andere opgaves (Oranjekwartier, Zandweerd Noord/Schrijversbuurt en Tuindorp.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Door wisselende oorzaken kunnen sommige werkzaamheden uit de programmering 2020 niet worden gerealiseerd. Het gaat om de wegen rondom het oude ziekenhuis (nieuwbouw nog niet gereed, Ludgeruskwartier (planvorming voor de hele wijk nog niet zover), Oranjekwartier (Nieuwe aanpak Oranjekwartier vraagt ander ritme van groot onderhoud), Randerstraat en Borgelerhofweg (uitvoering met toekomstige projecten ligt meer voor de hand dan nu uitvoeren), 2 wegen Tuindorp (opnemen in grotere opgave). Hierdoor dient vanuit het MJOP budget een overheveling plaats te vinden. De onderhoudsvraag is echter aanzienlijk. Enkele asfaltwegen zijn dringend aan onderhoud toe. Om die reden wordt bijgeprogrammeerd op groot asfaltonderhoud aan de Zwolseweg (tussen Zamenhofplein en komgrens) en de Nico Bolkesteinlaan. Daarnaast wordt de programmering van een 3-tal buurten grondig ter hand genomen ten einde aan te kunnen sluiten bij andere opgaves (Oranjekwartier, Zandweerd Noord/Schrijversbuurt en Tuindorp. Door wisselende oorzaken lukt het niet om enkele MJOP projecten dit jaar (geheel) tot realisatie te brengen. Het gaat om de projecten Fietsroutes Roesink, asfaltwerkzaamheden Noorwegenstraat, Laan van Borgele, Dorpsstraat Diepenveen en conservering Immer Wieterbrug. Deze projecten worden in z'n geheel in 2021 uitgevoerd. Het project Godebaldpark start in 2020 en zal in 2021 worden afgerond.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Nu nog een postieve prognose maar in verband met de ontwikkelingen rondom het Coronavirus moet deze mogelijk bijgesteld gaan worden.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2020
Nu nog een postieve prognose maar in verband met de ontwikkelingen rondom het Coronavirus moet deze mogelijk bijgesteld gaan worden.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Nu nog een postieve prognose maar in verband met de ontwikkelingen rondom het Coronavirus moet deze mogelijk bijgesteld gaan worden.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
De planologische procedure is in gang gezet en zodra deze is afgerond kan de aanbesteding in gang gezet worden waarna vervolgens de uitvoering gestart kan worden.In het kader daarvan dient er ook aandacht te worden besteed aan bodemonderzoek en het grondverzet .Toelichting 2e kwartaal rapportage 2020
De planologische procedure is in gang gezet en zodra deze is afgerond kan de aanbesteding in gang gezet worden waarna vervolgens de uitvoering gestart kan worden.In het kader daarvan dient er ook aandacht te worden besteed aan bodemonderzoek en het grondverzet .Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
De planologische procedure is in gang gezet en zodra deze is afgerond kan de aanbesteding in gang gezet worden waarna vervolgens de uitvoering gestart kan worden.In het kader daarvan dient er ook aandacht te worden besteed aan bodemonderzoek en het grondverzet .Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Werving van nieuwe uitbater voor het paviljoen is opnieuw gestart i.v.m het afhaken van de beoogde (nieuwe) uitbater. Planvorming voor herinrichting van het groen loopt en de stichting Vogeleiland is bezig met planvorming omtrent vogelverzorging.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2020
Werving van nieuwe uitbater voor het paviljoen heeft plaatsgevonden en heeft geleid tot een nieuwe exploitant. Planvorming voor herinrichting van het groen loopt en de stichting Vogeleiland is bezig met planvorming omtrent vogelverzorging.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Werving van nieuwe uitbater voor het paviljoen heeft plaatsgevonden en heeft geleid tot een nieuwe exploitant. Planvorming voor herinrichting van het groen loopt en de stichting Vogeleiland is bezig met planvorming omtrent vogelverzorging.Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Leefomgeving | Begroting 2020 | 35.028 | 15.144 | -19.884 | |
3e kwartaalrapportage 2019 | 2.025 | 266 | -1.759 | ||
Budgetoverhevelingen Jaarrekening 2019 | 1.429 | 23 | -1.406 | ||
Herinrichting fietsenstalling Centrum | 2 | 0 | -2 | ||
Financiële dekking realisatiekosten geluidmaatregelen A1 bij Bathmen | 59 | 0 | -59 | ||
Verkoop Oosterkim | -13 | -17 | -4 | ||
1e kwartaalrapportage 2020 | 864 | -660 | -1.524 | ||
2e kwartaalrapportage 2020 | 220 | -200 | -420 | ||
Klein Roessink, Oude Oxerweg | 0 | 11 | 11 | ||
Schetsontwerp Lebuineslaan | 155 | 0 | -155 | Raadsbesluit 2020-558 | |
3e kwartaalrapportage 2020 | -101 | -133 | -32 | ||
Totaal programma | 39.668 | 14.434 | -25.234 | ||
Reserves (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Begroting 2020 | 430 | 550 | 120 | |
3e kwartaalrapportage 2019 | 0 | 1.589 | 1.589 | ||
Budgetoverhevelingen Jaarrekening 2019 | 1.016 | 2.422 | 1.406 | ||
Financiële dekking realisatiekosten geluidmaatregelen A1 bij Bathmen | 0 | 59 | 59 | ||
1e kwartaalrapportage 2020 | 415 | 194 | -221 | ||
Klein Roessink, Oude Oxerweg | 11 | -11 | |||
Schetsontwerp Lebuineslaan | 0 | 155 | 155 | Raadsbesluit 2020-558 | |
3e kwartaalrapportage 2020 | 642 | -317 | -959 | ||
Ambtelijke wijziging | -993 | -993 | 0 | ||
Totaal programma | 1.521 | 3.659 | 2.138 | ||
Voorzieningen (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
1e kwartaalrapportage 2020 | 25 | 0 | -25 | ||
3e kwartaalrapportage 2020 | 90 | 0 | -90 | ||
Totaal programma | 115 | 0 | -115 | ||
Investeringen (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Begroting 2020 | 220 | 0 | -220 | |
3e kwartaalrapportage 2019 | 1.000 | 0 | -1.000 | ||
4e kwartaalrapportage 2019 | 9.100 | 1.626 | -7.474 | ||
Herinrichting fietsenstalling Centrum | 200 | 0 | -200 | ||
Ontwerpuitgangspunten en krediet Brinkgarage | 200 | 0 | -200 | ||
1e kwartaalrapportage 2020 | 1.498 | 0 | -1.498 | ||
3e kwartaalrapportage 2020 | 1.113 | 30 | -1.083 | ||
Totaal programma | 13.331 | 1.656 | -11.675 |
Exploitatie prognose
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening Prognose | Verschil Prognose | |
Lasten | 35.028 | 39.668 | 38.275 | -1.393 |
Baten | 15.144 | 14.434 | 15.350 | 916 |
Voor resultaatbestemming | -19.883 | -25.234 | -22.925 | 2.309 |
Stortingen in reserves | 430 | 1.521 | 1.338 | -183 |
Puttingen uit reserves | 550 | 3.659 | 2.779 | -880 |
Na resultaatbestemming | -19.763 | -23.096 | -21.484 | 1.613 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
MJOP-projecten Straten, Wegen en Pleinen | 985 | 150 | -835 |
Desintegratieschade aanleg glasvezel | 46 | 46 | 0 |
Poject IJsseloevers | 25 | 25 | 0 |
MJOP-projecten Openbare Verlichting | 396 | 186 | -210 |
MJOP/MIND-projecten Verkeer en Vervoer | 278 | 198 | -80 |
MJOP-projecten Civiele Kuntstwerken | 250 | 0 | -250 |
Project "Deventer Knap Intelligent" | 44 | 44 | 0 |
Project Vogeleiland | 112 | 0 | -112 |
MJOP-projecten Openbaar groen | 168 | 38 | -130 |
MJOP-projecten Openbare Speelgelegenheden | 50 | 0 | -50 |
Bijdrage project Stromarkt | 100 | 100 | 0 |
Totaal | 2.454 | 788 | -1.666 |
Overheveling Voorzieningen
(bedragen x €1.000)
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Bestemmingsplanprocedure renovatie Brinkgarage | 60 | 0 | -60 |
Totaal | 60 | 0 | -60 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 1.613 |
Saldo budgetoverheveling | -1.666 |
Saldo na budgetoverheveling | -53 |
Toelichting voorlopig saldo na budgetoverheveling (nadeel €53.000)
Het saldo na budgetoverheveling is beperkt tot een nadeel van €53.000.
Op onderliggend niveau van baten en lasten is er echter een aantal grotere afwijkingen:
- De apparaatslasten zoals toegerekend aan Leefomgeving zijn circa €225.000,- hoger geweest dan begroot.
- De lasten voor straatreiniging zoals verzorgd door Circulus Berkel overschrijden het beschikbare budget met €245.000. Deze overschrijding was in 2020 lager dan verwacht vanwege de beperkte benodigde inzet op gladheidsbestrijding, hetgeen heeft geleid tot een verrekening van €149.000. Ook is gedurende het jaar besloten om als aandeelhouder geen dividend te ontvangen van Het Groenbedrijf.
- De parkeerinkomsten zijn als gevolg van de coronapandemie en de bijbehorende beperkingen aanzienlijk lager geweest. Doordat hiervoor in eerdere kwartaalrapportages de begroting is bijgesteld met in totaal €900.000 heeft dit niet geresulteerd in een tekort.
- Voor een aantal activiteiten is in 2020 minder besteed dan voorzien. Naast de projecten waarvoor een budgetoverheveling wordt voorgesteld betreft dit ook een aantal structurele lasten voor o.a. verkeer en vervoer, civiele kunstwerken en begraafplaatsen.
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 0 | 115 | 55 | -60 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 0 | 0 | 573 | 573 |
Saldo | 0 | -115 | 518 | 633 |
Toelichting
Storting voorziening riolering (€560.000)
De vrijvallende kapitaallasten en niet bestede budgetten groot onderhoud zijn gestort in de voorziening riolering.
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 220 | 13.332 | 7.019 | -6.312 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 1.656 | 1.338 | -318 |
Saldo | -220 | -11.676 | -5.681 | 5.995 |
Toelichting
De investeringen kennen een verschil van circa €6 miljoen euro tussen begroting en realisatie. Deze verschillen zijn hoofdzakelijk toe te rekenen aan de projecten die geheel of gedeeltelijk plaats zullen vinden in 2021. Een toelichting per project is opgenomen in de volgende paragraaf.
4e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
Project de Braam | Op koers | De voorbereidingen zijn in 2020 voortvarend opgepakt. Uitvoering vindt plaats in 2021. Het uitvoeringskrediet zal in 2021 worden aangevraagd. | ||
Reconstructie Havezathelaan | Op koers | De voorbereidingen zijn in 2020 voortvarend opgepakt. Uitvoering vindt plaats in 2021. Het uitvoeringskrediet voor 2021 is reeds beschikbaar. | ||
Vervangen houten bruggen | Op koers | Teneinde de houten bruggen op een kwalitatief hoogwaardige en duurzame manier te kunnen vervangen is een analyse gemaakt voor vervanging van houten bruggen op het gebied van duurzaamheid en ontwerp. Het resultaat van deze analyse is toepasbaar is op deze en toekomstige vervanging van houten bruggen. Deze kwaliteitsslag heeft er wel voor gezorgd dat het niet is gelukt de uitvoering van deze 7 bruggen in 2020 te realiseren. Voorzien is uitvoering in 2021. | ||
Vogeleiland | Op koers | Het Vogeleiland is voortvarend opgepakt in 2020 waarbij naast het paviljoen ook het groen helemaal wordt opgeknapt. In het eerste kwartaal 2021 (afhankelijk van het weer) wordt het groen opnieuw aangeplant en worden alle ander werkzaamheden op het eiland afgerond. | ||
Walstroom voetveer | Op koers | De Walstroom voor het voetveer is gerealiseerd en binnenkort komt de elektrische veerpont in de vaart waarmee voortaan milieuvriendelijk de IJssel overgestoken kan worden. | ||
Beter Benutten | 2.1 | Op koers | ||
Brinkgreverweg | 2.1 | Op koers | ||
Fietsparkeren Binnenstad | 2.1 | Op koers | Er lopen twee belangrijke sporen; fietsparkeren bij Lamme van Diesenplein en bij Mimik (proefopstelling). De stalling Lamme van Diesenplein is vrijwel gereed en bij Mimik is discusie onstaan. | |
Fietsroutes Margijnenenk - Overstichtlaan | 2.1 | Behoeft aandacht | Door de samenloop met de bomen kost het ontwerpproces meer tijd. Uitvoering start in 2020 en loopt door in 2021. Extra onderzoek naar meer behoud van de bomen op verzoek van de raad daarom extra vertraging opgelopen. | |
Fietssnelweg Deventer-Zutphen | 2.1 | Behoeft aandacht | Uitvoering schuift door naar 2021. Planvorming stagneert bij het gedeelte van de gemeente Lochem. | |
Fietsstructuur A1 zone | 2.1 | Op koers | ||
Geluidswal A-1 - Bathmen | 2.1 | Op koers | Werkzaamheden zijn inmiddels in gang gezet. Uitvoeringstechnisch is dit project vrijwel klaar, financieel dient er nog het nodige afgerond te worden. | |
Hanzeweg - Parallelweg | 2.1 | Op koers | Gedeelte is afgerond | |
Herinrichting fietsenstalling centrum | 2.1 | Op koers | project is afgerond, prestatie is geleverd project kan afgesloten worden. | |
Herinrichting Keizerstraat | 2.1 | Op koers | Uitvoering loopt momenteel volgens planning. | |
Herinrichting Lebuinespleinen | 2.1 | Op koers | Het VO is inmiddels voor de zomer door de raad vastgesteld, nu zijn we bezig om dit verder uit te werken naar een DO. Project loopt in ieder geval nog door in 2021. | |
MJOP 2018 Reconstructie Hanzeweg | 2.1 | Op koers | De werkzaamheden zijn inmiddels afgerond. De prestatie is geleverd en deze kan financieel afgesloten worden. | |
MJOP Wezenland / Keizer Karellaan | 2.1 | Op koers | ||
Skatepark | 2.1 | Behoeft aandacht | De uitvoering is gestart in 2020 met afgraven van het areaal JDK. De aanbesteding om te komen tot realisatie van het skatepark is afgerond en in 2021 moet de skatebaan gereed komen. | |
Tunnel Oostriklaan | 2.1 | Behoeft aandacht | Uitvoering is gereed maar financiele afwikkeling is nog niet afgerond. Gemeente loopt nog steeds een financieel risico als gevolg van opgevoerd meerwerk door de aannemer. | |
Winkelcentrum Colmschate | 2.1 | Op koers | project is inmiddels afgerond, prestatie is bereikt en kan dus afgesloten worden | |
Digitalisering Parkeren | 2.2 | Behoeft aandacht | Invoering van het digitaal parkeervergunningen systeem zal waarschijnlijk later zijn dan gepland. Dit kan mogelijk tot lagere parkeerinkomsten leiden. | |
Fietsenstalling Binnenstad | 2.2 | Op koers | Stalling is inmiddels weer geopend en weer in gebruik. Daarmee is het project fysiek afgerond. \prestatie is dus geleverd. | |
Reconstructie Brinkgarage | 2.2 | Behoeft aandacht | Planologische procedure moet eerst doorlopen zijn voordat de uitvoering gestart kan worden. Discussie met de PAR over de vormgeving en de inpassing van de garage, zorgt voor oponthoud. | |
Vervanging Kaartleesapparatuur | 2.2 | Op koers | Inpassing en aansluiting (technisch) op ons huidige systeem zorgen voor enig oponthoud en momenteel worden alternatieve oplossingen bekeken. | |
Riolering en waterhuishouding | 7.2 | Op koers | Binnen de beschikbare investeringsmiddelen is een budget 'Nader te programmeren' beschikbaar. Voorstel is om hiervan € 40.000 toe te voegen aan het krediet 'Afwatering Veentunnel'. | |